Údržba autobatérií
Najpredávanejšie
Drtivá väčšina dnešných motorových dopravných prostriedkov potrebuje na svoju prevádzku funkčný akumulátor.
Aj keď je akumulátor najviac využívaný na uvedenie motora do prevádzky, teda na naštartovanie, sú jeho funkcie samozrejme obsiahlejšie. Napája elektrickú sústavu vozidla v čase, keď motor nepracuje, ale aj v čase, keď je motor v behu a sústavu napája alternátor. Akumulátor je potom pripravený vykryť prípadnú špičku vzniknutú zapnutím spotrebiča s veľkým prúdovým nábehom. Napriek tomu najviac pociťujeme zlú kondíciu akumulátora práve pri štartovaní.
Moderné akumulátory sú konštruované ako stále menej a menej údržbové. Nie je teda nutné kontrolovať hladinu elektrolytu, nie je treba dolievať destilovanú vodu ani roztok kyseliny a merať pH elektrolytu. Akumulátoru je však nutné venovať stále nejakú starostlivosť.
Predovšetkým stále platí, že by sa akumulátor mal udržiavať v suchu a čistote. Jeho kontakty by mali byť mierne namazané tukom a pripojovacie svorky k nim dobre dotiahnuté. A akumulátor by sa mal udržiavať v dostatočne nabitom stave, čo býva problém najmä pri vozidlách, jazdiacich na krátke vzdialenosti, pri ktorých sa akumulátor nestačí od alternátora dobiť na hodnotu pred naštartovaním. Po niekoľkých takýchto jazdách môže hodnota nabitia klesnúť natoľko, že akumulátor už nie je schopný motor znova naštartovať.
Keďže zďaleka nie každé vozidlo je vybavené diagnostikou akumulátora, je v našom sortimente niekoľko testerov, ktoré sú schopné v priebehu niekoľkých sekúnd oznámiť v akom stave akumulátor je. Jednoduchšia verzia má hlásenie výsledkov formou troch farebných LED diód, zložitejšie testery už disponujú aj pripojiteľnou záťažou a akumulátor preveria aj pri veľkom energetickom výdaji.
Ak zistíte, že váš akumulátor vyžaduje dobitie, je tu pre vás sortiment nabíjačiek a tiež udržiavacích zdrojov. Tie sú vhodné napríklad na skladovanie akumulátora mimo vozidla, napríklad ak sa s vozidlom mimo sezóny nejazdí, alebo sú vhodné na udržiavanie staršieho akumulátora v zimnom období v plnom nabití aj pri parkovaní.
Veľmi vhod môže prísť aj nabíjačka s funkciou START. Je to presne pre tie prípady, keď má akumulátor už nejaký ten piatok prevádzky za sebou a k tomu cez noc prídu napríklad prvé mrazíky. Potom sa majiteľ vozidla zrovna veľmi ponáhľa, pribehne ráno k vozidlu, otočí kľúčikom, motor sa len lenivo dvakrát prevalí a koniec. Ak majiteľ nechce bežať na zastávku hromadnej dopravy, má dve možnosti. Buď vytiahne klasickú nabíjačku a počká si 30 minút alebo aj hodinku, kým sa akumulátor oživí, alebo vyberie nabíjačku s funkciou START, cez ňu motor naštartuje a oživenie akumulátora nechá na alternátor pri jazde. Každopádne s touto nabíjačkou odíde majiteľ ihneď.
Najmä servisy, autobazáre, správcovia väčších vozových parkov, prípadne aj garážoví nadšenci ocenia nabíjačky z radu PROFI. Nabíjačky sú vybavené veľkým transformátorom, schopným dodávať až 40 A pri nabíjaní a až 400 A pri štartovaní. Disponujú aj napätím 24 V pre elektrické rozvody nákladných vozidiel a traktorov. Prepojovacie káble majú veľký prierez a z kvalitnej medi.
Oddelenie údržby autobatérií má tiež veľa doplnkov uľahčujúcich servisné práce na údržbových aj bezúdržbových akumulátoroch. Nájdete tu aj súpravy na napájanie riadiacej jednotky pri odpojení akumulátora od elektrickej sústavy vozidla.