Úprava tlakového vzduchu
Najpredávanejšie
Súčasťou rozvodov tlakového vzduchu býva regulácia a tiež úprava tlakového vzduchu.
Úpravou vzduchu je myslené jeho čistenie a sušenie, ale na použitie v niektorých druhoch pneumatického náradia je nutnédo vzduchu pridávať olej, ktorý sa stará o mechanizmus pneu-náradia.
Najvyššiu čistotu a neutralitu tlakového vzduchu je potrebné dosiahnuť pri aplikácii farieb striekacími pištoľami. Tu platí, že vzduch je pre farbu iba nosné médium a nijako by nemal ovplyvňovať samotný proces pokrývania povrchu striekaného predmetu farbou. Neprípustné sú teda akékoľvek nečistoty, mastnoty, či vlhkosť.
Nečistoty sú nežiaduce tiež v tlakovom vzduchu, ktorý poháňa pneumatické náradie. Do vzduchu sa môžu dostať z niekoľkých zdrojov. Prvým je samotný kompresorom nasávaný vzduch. Preto majú kompresory na vstupoch pred kompresnými komorami malé filtre. Stlačený vzduch ďalej putuje do vzdušníka, ktorý môže byť ďalším zdrojom nečistôt – napríklad odlupujúca sa farba z vnútorného povrchu vzdušníka. Nečistoty sa môžu do vzduchu dostať aj z pripojovacej hadice, ktorá je v dobe nepoužívania od rozvodu odpojená a jej konce otvorené pre vstup prachových častíc.
Vlhkosť je obsiahnutá už v samotnom nasávanom vzduchu. Stlačením vzduchu sa molekuly vody zo vzduchu uvoľnia a už v kvapalnom skupenstve sa dostávajú do vzdušníka. Odtiaľ voda putuje do rozvodu tlakového vzduchu a k pripojenému pneumatickému náradiu, kde môže byť zdrojom vzniku hrdze a zlyhávania celého mechanizmu pneu-náradia.
Okrem vlhkosti môže tlakový vzduch obsahovať tiež mastnoty, ktoré spolu s vlhkosťou a drobnými nečistotami vytvárajú kaly. Mastnota sa môže do tlakového systému dostať opäť s nasávaným vzduchom alebo priamo z olejového kompresora vinou jeho nie úplne 100% tesnosti.
Všetkým týmto problémom sa možno brániť používaním príslušenstva na úpravu tlakového vzduchu.
Základom by malo byť použitie vzduchových filtrov, ktoré vzduch zbavia pevných nečistôt a čiastočne môžu pomôcť aj s vlhkosťou a kalmi. V prevádzkach, kde je nutné pracovať s naozaj suchým stlačeným vzduchom, je nevyhnutné zapojiť do systému sušičku vzduchu.
Na zaistenie primazávania vzduchu olejom sú v ponuke olejovače. Toto zariadenie môže byť umiestnené do rozvodu tlakového vzduchu alebo až priamo pred samotné pneu-náradie. V prípade použitia olejovača do rozvodu, je potrebné počítať s tým, že už aj hadica privádzajúca tlakový vzduch k náradiu bude zanesená aerosólom oleja a nie je ju potom možné použiť na pripojenie striekacích pištolí, pretože by olej z hadice prenikol aj do nanášanej farby.
Z ekonomického hľadiska sú zaujímavé aj jednotky na úpravu tlakového vzduchu, ktoré kombinujú separačný filter, olejovač a reguláciu do jedného prvku (jeden vstup, jeden výstup).